TESO-veerboot Zeemeeuw (1947)

Vlieland als TESO-bestemming? In de jaren 40, 50 en 60 was dat het geval. Tot het scheepje Zeemeeuw er de brui aan geeft en het water tussen Texel en Vlieland verzandt.

We schrijven 31 mei 1947 wanneer de Zeemeeuw (bouwjaar 1937) voor het eerst aankomt in de haven van Oudeschild. Het scheepje werd in Oudeschild gereed gemaakt voor haar nieuwe taak: een veerdienst onderhouden tussen De Cocksdorp en Vlieland. Voorheen was het scheepje in de vaart als WR 67, een visserschip. TESO had destijds deze veerdienst in het leven geroepen voor badgasten. De gebroeders Boon zorgden voor de exploitatie van de nieuwe veerdienst met de Zeemeeuw. Ook werden er ‘Robbentochten’ mee uitgevoerd, een rob is een zeehond. Tot in de jaren 60 werd er rijkelijk op robben gejaagd rond Texel, omdat deze zeehonden de visstand zouden verslechteren. De ‘robbentochten’ waren echter bedoeld om robben te bekijken.

Factsheet Zeemeeuw (1947)

Afmetingen: 20,05 meter x 4,20 meter x 1,06 meter

Capaciteit: 0 eenheden & 90 passagiers. Laadvermogen: 10.521 t.

Machine: Deutz (type SA-6L5 14)

Halverwege de jaren 50 wordt de Zeemeeuw uitgerust met een nieuwe motor, een exemplaar van Deutz van 75APK. In 1965 wordt de Zeemeeuw uit de vaart genomen, omdat het schip niet meer in goede staat is om Robbentochten te maken. TESO verkoopt het schip aan een Duitse makelaar genaamd J. Hogelücht, die het schip via Harlingen naar Leer overbracht. Daarna is er nooit meer iets vernomen over de voormalige Zeemeeuw.

Alle foto’s van de Zeemeeuw (1947)