TESO-veerboot Voorwaarts (1940)

Het is 1940 als TESO haar eerste motorscheepje verwelkomt. Deze Voorwaarts vervoert in latere jaren voornamelijk fietsen en passagiers naar Texel, tot het overbodig raakt door de grote enkeldeksschepen.

De veerboot Voorwaarts werd in 1939 gebouwd en werd op 12 september 1940 gekocht door TESO. Op 14 november werd een eerste proefvaart gemaakt en op 15 november komt de Voorwaarts voor het eerst aan in Oudeschild. Dat is ook de dag dat de Voorwaarts officieel wordt overgenomen.

Het schip was eigenlijk bestemd voor een Britse ondernemer die er tochten over de Theems mee wilde gaan maken. Nederland werd echter bezet door Nazi-Duitsland en het in aanbouw zijnde scheepje mocht natuurlijk niet meer geëxporteerd worden. Bernhard’s Scheepsbouwwerf in Oostzaan zocht naar een andere koper en kwam uit bij TESO.

Factsheet Voorwaarts (1940)

Afmetingen: 32,30 meter x 5,30 meter x 2,05 meter

Capaciteit: 5 eenheden & 330 passagiers

Machine: OorspronkelijK: Deutz dieselmotor, na 1955 Bohn & Kähler

TESO gaf het schip de naam Voorwaarts. Het schip liep bij de proefvaart 10,9 mijl per uur en was daarmee het snelste TESO-schip. De overbrenging van Amsterdam naar Den Helder werd in zes uur volbracht. De vaartocht ging via het Noord-Hollandskanaal. Vanuit Den Helder werd vervolgens in 23 minuten naar Oudeschild gevaren. De Dokter Wagemaker (1934) vaart daar normaal 25 minuten over. De voortstuwing van de Voorwaarts bestond uit een achtcilinder diesel van Deutz (550 omwentelingen per minuut). Deze motor werd in 1955 vervangen door een een machine van Bohn & Kähler, met 150 APK bij 500 omwentelingen per minuut.

Tijdens de Russenoorlog op Texel in 1945 werd het TESO-personeel gedwongen om door te varen met de Voorwaarts. Met de Voorwaarts werd toen gevaren naar de Mokbaai. De bemanning van de Voorwaarts is daar ondermeer getuige van de executie van een groep Texelse jongeren.

Vanaf 6 mei 1945 kan weer een redelijk regelmatige dienst naar Den Helder worden uitgevoerd met de Voorwaarts. Nadat ook de Marsdiep (1926) weer in de vaart komt, kan de Voorwaarts worden ingezet op een zeer bijzondere TESO-dienst: naar Amsterdam. De spoorwegen waren nog zwaar beschadigd, waardoor er geen snelle verbinding met Amsterdam meer bestond. TESO heeft daarom enige tijd naar Amsterdam gevaren met de Voorwaarts tussen juli en eind oktober 1945.

Na de komst van de Marsdiep (1964) en de Texelstroom (1966) raakt de Voorwaarts overbodig. TESO biedt de Voorwaarts te koop aan in juli 1966. In 1967 vertrekt het scheepje uit de TESO-vloot en gaat het varen voor de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, voor werfpersoneel. In 1981 wordt de voormalige Voorwaarts gesloopt.

Alle foto’s van de Voorwaarts (1940)