Vloot

Van raderstoomboot tot dubbeldeksveerboot, op deze pagina staan alle TESO-veerboten die tussen 1908 en 2015 zijn gebouwd. Elk schip heeft een aparte pagina en de meeste schepen hebben ook een speciale fotopagina.

Dubbeldeksveerboten (2e generatie)

TESO investeert voor de opvolging van de Molengat (1980) in een grotere klasse dubbeldeksveerboot, de Dokter Wagemaker (2005). De schaalvergroting krijgt een vervolg met de nieuwste TESO-veerboot Texelstroom (2015). Beide schepen zijn vooral een stuk breder in vergelijking met de Molengat en Schulpengat, waardoor ook de fuiken worden aangepast.

Dubbeldeksveerboten

In de jaren 70 neemt TESO een gewaagd besluit om een dubbeldeksveerboot te bouwen. Het schip is de hypermoderne veerboot Molengat (1980), maar pas in 1986 zijn ook de aanleginrichtingen aangepast voor dubbeldeksveerboten. In 1990 volgt de dubbeldekker Schulpengat.

Enkeldeksveerboten

De zusterschepen Texelstroom (1966) en Marsdiep (1964) zijn jarenlang beeldbepalend op de veerdienst naar Texel. Het zijn de eerste kopladingsveerboten van TESO. Om ze in gebruik te nemen legt TESO de veerhaven van ’t Horntje aan op Texel. Na de TESO-dienst varen de enkeldekkers nog een tijdje tussen Malta en Gozo.

Zijladingsveerboot

De keuze tussen het bouwen van een kopladingsveerboot of een nieuwe zijlader valt halverwege de jaren 50 nog uit in het voordeel van de zijladingsveerboot. De Dageraad (1955) is wel berekend op het vervoer van een pak meer auto’s.

Motorschepen

In 1940 schaft TESO haar eerste eigen motorschip aan, de Voorwaarts. In 1947 komt de Zeemeeuw in de vaart, voor de TESO-veerdienst tussen Texel en Vlieland. Beide schepen zijn vrij klein vergeleken met de rest van de vloot, toch vaart de Voorwaarts nog tot 1967 voor TESO.

1947 (1937)

1940 (1939)

Schroefstoomboten

De eerste stoomboot De Dageraad (1908) krijgt in 1926 versterking van de Marsdiep. Aangezien De Dageraad ook aan opvolging toe is, besluit TESO de Dokter Wagemaker te bouwen. Dit schip is vernoemd naar de TESO-oprichter en vaart nog tot in de jaren 60 naar Texel. Al is de veerboot dan wel al verlengd en verbouwd naar dieselschip.

Raderstoomboot

De Ada van Holland is de enige raderstoomboot die TESO in haar vloot heeft gehad. Het schip was een relikwie uit de tijd dat TESO nog niet bestond en werd een jaar na oprichting van de eigen stoombootdienst overgenomen van de concurrent.

1909 (1878)

Schroefstoomboot

Niet lang na de oprichting van Texel’s Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) komt daadwerkelijk Texel’s eerste eigen stoomboot in de vaart: De Dageraad. Het betreft een moderne schroefstoomboot die nog tot in de jaren 30 naar het eiland vaart.

Heeft u zelf mooie TESO-foto’s? Help mee en stuur ze op.