Schulpengat.nl Site

In januari 2017 is de Schulpengat de enige inzetbare TESO-veerboot en dus voor de laatste keer de dienstboot. Bekijk alle foto's van de dubbeldeksveerboot Schulpengat op de fotopagina of lees eens de scheepsbiografie.
MarsdiepDe TESO-veerboot Marsdiep vormt het begin van een nieuw tijdperk voor de veerdienst naar Texel. Als moderne kopladingsveerboot was laden en lossen voor het eerst binnen 10 minuten mogelijk.
De eerste Marsdiep werd in 1926 gebouwd en was het tweede nieuwbouwschip voor Texel's Eigen Stoomboot Onderneming (TESO).
Tijdens de proefvaart voor genodigden legt de Marsdiep even aan bij de veerstoep van 't Horntje. Zoals goed te zien is op deze foto is de fuik nog niet af, de heftorens ontbreken bijvoorbeeld nog.
previous arrow
next arrow
Slider
Nieuws & achtergrond

Schulpengat rijdekdeur oktober 2018

Activiteit op Schulpengat

Een teken van leven op de Schulpengat vanochtend. Het vertrek leek dichtbij, maar achteraf blijkt het loos alarm te zijn. Een definitieve vertrekdatum is nog steeds niet bekend. Vanochtend werd er activiteit waargenomen op...

TESO-veerboot in de zon – Schulpengat (1990)

Schulpengat naar de sloop

Slecht nieuws: de veerboot Schulpengat vertrekt binnenkort naar Gent (België) voor de sloop. TESO heeft besloten de dubbeldeksveerboot uit 1990 te slopen. Het einde voor de veerboot Schulpengat is nabij. TESO heeft besloten het...

De Prins Johan Friso nadert ’t Horntje

Veerboot in schaapskleren (6)

We gaan terug naar het einde van de jaren 90. Op Texel is het duidelijk dat de veerboot Molengat binnen afzienbare tijd aan vervanging toe is. In Zeeland is net een nieuwe dubbeldeksveerboot in gebruik genomen, de Prins Johan Friso.

Schulpengat met het stuurhuis in het midden

Veerboot in schaapskleren (5)

Het voorontwerp van de veerboot Schulpengat was opvallend. Van de kiel tot het topdek zag het schip er uit als een normale TESO-dubbeldekker, maar de nieuwe veerboot zou worden uitgevoerd met slechts een enkele stuurhut.

TESO-enkeldekker Molengat

Veerboot in schaapskleren (4)

Nooit eerder deed de komst van een nieuwe veerboot zoveel stof opwaaien op Texel als bij de Molengat (19800. Het bouwen van een dubbeldeksveerboot was een gewaagde onderneming, zoals achteraf blijkt als pas in 1986 de bijbehorende infrastructuur opgeleverd wordt door Rijkswaterstaat.

Veerboot Dokter Wagemaker in TESO-geel

Veerboot in schaapskleren (3)

Met de komst van de veerboot Dokter Wagemaker in 2005 werd ook een nieuwe TESO-huisstijl geïntroduceerd. Vanaf 1979 kregen de TESO-veerboten de gele huisstijl. De enkeldekkers hadden een enkele kleur geel, de dubbeldekkers te beginnen met de Molengat in 1980 kregen twee tinten geel.

Voormalige Schulpengat in dienst voor Blunavy naar Elba

Veerboot in schaapskleren (2)

Als de veerboot Schulpengat niet naar de sloop verdwijnt is de kans groot dat het schip in Italië gaat varen. In Italië hebben ze namelijk ervaring met Nederlandse dubbeldeksschepen.