
Met de komst van de kopladingsveerboot Marsdiep in 1964 moest ook de haven van Den Helder worden aangepast. Er werd een inloopfuik aangelegd en een aanleginrichting met een brug tussen twee heftorens. In de fuik zien we de TESO-enkeldekker Texelstroom (1966) liggen.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 2158_037291)

Auto's en motoren wachten tot de TESO-boot Texelstroom arriveert om hen naar het Waddeneiland Texel te brengen.
Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat

Een ansichtkaart met daarop de TESO-enkeldekker Texelstroom, een zusterschip van de veerboot Marsdiep.
Foto: Ansichtkaart, uitgave Van Leer

Met de boot naar Texel was bijna altijd mogelijk, ook slechter weer. Hier zien we de Texelstroom een 'paaltje pikken' zoals dat zo mooi heet: wat buiswater scheppen.
Foto: Ansichtkaart, uitgave Van Leer

Een ansichtkaart waarvan je spontaan een nostalgisch vakantiegevoel van krijgt. Met de Texelstroom naar het eiland om lekker te genieten van de rust en de zomerhitte op de Texelse stranden.
Foto Ansichtkaart, uitgave Van Leer

Een ansichtkaart met de aankomst van de veerboot Texelstroom, de schapenboet, het bos, de Texelse duinen, het strand en het wad.
Foto: ansichtkaart, uitgave onbekend

Een nieuwe bootlading Texelaars en toeristen nadert het eiland. De Texelstroom (I) had een capaciteit van 70 auto's.
Foto: ansichtkaart, uitgave Van Leer

Het staatshoofd van Nederland brengt in 1969 een bezoek aan Texel, op de achtergrond zien we de veerboot Texelstroom
Foto: Rob Mieremet / Anefo (CC-licentie)

Ondanks de moderne enkeldekkers Texelstroom en Marsdiep liepen de wachttijden nog steeds flink op en besloot TESO een dubbeldeksveerboot te bouwen.
Foto: Koen Suyk / Anefo

Het rijdek van de veerboot bestaat uit een hoofdrijdek en twee zijgangen. Het hoofdrijdek is geschikt voor vrachtwagens, de twee zijgangen zijn alleen toegankelijk voor personenauto’s.
Foto: ansichtkaart, uitgave onbekend

De Texelstroom krijgt bij scheepswerf P. Smit Jr. in Rotterdam bouwnummer 658. Met de bouw van de Texelstroom was 6,4 miljoen gulden gemoeid.
Foto: ansichtkaart, uitgave Van Leer

De eerste Texelstroom was een enkeldeksveerboot met een capaciteit van maximaal 70 auto's.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003005815)

Een foto van de sleepboot Wielingen (1968) met op de achtergrond de TESO-veerboot Texelstroom (1966).
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 2097_038_054673)

De Marsdiep ligt naast de fuik (links) en de Texelstroom is dienstboot wanneer er een storing voorkomt met de heftorens. Passagiers moeten de Texelstroom via de fuik verlaten, sommige al liggende.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Als er een storing is in de heftorens of de brug dan moeten de passagiers via de fuikwand het schip verlaten.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Dienstboot Texelstroom is klaar voor vertrek naar Den Helder, de loopplank kan bijna ingetrokken worden. Door een storing in de heftorens kunnen er tijdelijk geen auto's mee.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Niet de beste foto, maar wel een leuk tijdsbeeld van de Texelstroom (1966) begin jaren 80. De veerboot vertrekt vanaf Texel naar Den Helder, de rijdekdeur kenmerkend een stukje open.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Eind jaren 70 kreeg de Texelstroom een geel jasje aangemeten, in het begin waren de stuurhuiskappen nog rood.
Foto: Dick Coersen / ANP

Tot halverwege de jaren 80 hebben de enkeldekkers Marsdiep en Texelstroom gevaren met rode stuurhuiskappen.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Een mooi tijdsbeeld uit de jaren 80 met passagiers op de TESO-enkeldekker Texelstroom.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De TESO-enkeldekker Texelstroom (1966) gezien vanaf de brug, nog zonder tweede laag.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Terwijl de Molengat dienstboot is zien we de enkeldekkers Marsdiep en Texelstroom in de veerhaven van 't Horntje.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Een luchtfoto uit juni 1990 wanneer de enkeldekkers Marsdiep (1964) en Texelstroom (1966) hun laatste dagen als dienstboot en reserveboot slijten. In 1991 werd de Marsdiep als laatste TESO-enkeldekker nog een aantal dagen ingezet.
Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat

Net als op Texel werden de Marsdiep (Mgarr) en Texelstroom (Cittadella) samen ingezet, nu tussen Gozo en Malta.
Foto: Ansichtkaart, uitgave Tower Publications

De Texelstroom ging op Malta door het leven als Cittadella. Van 1995 tot 2001 was de veerboot in de vaart, in 2002 volgde de sloop op een Turks sloopstrand.
Foto: © Bernt Skjøtt

Op Malta waren geen fuiken en bruggen met heftorens zoals in Den Helder en Texel. Daarom werden de Nederlandse veerboten uitgerust met laadkleppen.
Foto: © Bernt Skjøtt

De voormalige Texelstroom (Cittadella) onderhield met zusterschip Marsdiep (Mgarr) de veerdienst tussen Malta en het eiland Gozo.
Foto: © Bernt Skjøtt