
Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat / Joop van Houdt

Kaart: Open Sea Maps

Foto: NIMH (Licentie: CC-BY-SA 4.0)

Kaart: Collectie Noord-Hollands Archief

Foto: NIMH (Licentie: CC-BY-SA 4.0)

Kaart: Collectie Noord-Hollands Archief

Foto: NIMH (Licentie: CC-BY-SA 4.0)

Kaart: Collectie Noord-Hollands Archief

Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat / Joop van Houdt

Foto: NIMH (Licentie: CC-BY-SA 4.0)

Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat

Foto: Ansichtkaart, uitgave P. Spruit.

Foto: Rob C. Croes / Anefo (CC-licentie)

Foto: Rob C. Croes / Anefo (CC-licentie)

Foto: Hans van Dijk / Anefo (CC-licentie)

Foto: Hans van Dijk / Anefo (CC-licentie)

Foto: Hans van Dijk / Anefo (CC-licentie)

Julidrukte in Den Helder, 1982. De Molengat vaart op dat moment nog als enkeldeksveerboot omdat Rijkswaterstaat de aanleginrichtingen nog niet heeft aangepast naar dubbeldeksniveau.
Foto: Hans van Dijk / Anefo (CC-licentie)

Het rijdek van de veerboot bestaat uit een hoofdrijdek en twee zijgangen. Het hoofdrijdek is geschikt voor vrachtwagens, de twee zijgangen zijn alleen toegankelijk voor personenauto’s.
Foto: ansichtkaart, uitgave onbekend

De Texelstroom krijgt bij scheepswerf P. Smit Jr. in Rotterdam bouwnummer 658. Met de bouw van de Texelstroom was 6,4 miljoen gulden gemoeid.
Foto: ansichtkaart, uitgave Van Leer

Ondanks de moderne enkeldekkers Texelstroom en Marsdiep liepen de wachttijden nog steeds flink op en besloot TESO een dubbeldeksveerboot te bouwen.
Foto: Koen Suyk / Anefo

Eind jaren 70 kreeg de Texelstroom een geel jasje aangemeten, in het begin waren de stuurhuiskappen nog rood.
Foto: Dick Coersen / ANP

Met de highlights Timorpark, de Spoorstraat in het centrum van Den Helder, de tunnel onder het spoor en de Donkere Duinen.
Foto: ansichtkaart, uitgave MUVA

Nadat de dubbeldeksveerboot Texelstroom in juni 2016 opgeleverd wordt, maakt het schip nog een aantal weken proefvaarten op het Marsdiep.
Foto Gouwenaar (CC)

De TESO-dubbeldekker Texelstroom vertrekt uit een grijs Den Helder met op de voorgrond de groene glooiing.
Foto: Schulpengat.nl

De dubbeldekker Texelstroom en de flat van hotel Lands End in Den Helder.
Foto: Schulpengat.nl

Op 11 oktober 1955 wordt De Dageraad overgedragen aan TESO.
Ansichtkaart, uitgave MUVA

Foto: Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed

Op een zomerse nazomerdag in september 2007 vaart de Dokter Wagemaker naar het eiland Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

De zwarte strepen van de nieuwe TESO-huisstijl blijken gevoelig te zijn voor meeuwenpoep. Van een afstandje is dit gelukkig niet te zien.
Foto: © Schulpengat.nl

De Dokter Wagemaker komt in haar nieuwe kleurstelling Den Helder binnenvaren.
Foto: © Schulpengat.nl

Foto: Schulpengat.nl

De parkeerplaats van Den Helder is inmiddels uitgerust met een hek op het dijkje van de lange fuikwand.
Foto: © Schulpengat.nl

In januari 2007 kwam de Molengat hier in aanvaring met de fuik van Den Helder. Een tijdlang kon alleen nog de Molengat varen, omdat de Dokter Wagemaker niet meer kon aanmeren vanwege de schade die de Molengat had veroorzaakt.
Foto: © Schulpengat.nl

Onderweg naar Texel werpen we nog een blik op Den Helder.
Foto: © Schulpengat.nl

De Marsdiep (1964) kreeg eind jaren 80 de nieuwe huisstijl van TESO, met de gele band. Hier zien we de veerboot nog in de originele kleurstelling.
Foto: Schulpengat.nl

Texel's eerste eigen dubbeldeksveerboot gezien op het Marsdiep tussen Den Helder en Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

In 2007 doet de Molengat samen met de Dokter Wagemaker dienst op de veerdienst Den Helder - Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

Met verve vervult de Schulpengat nog een laatste maal de rol van dienstboot. Het schip is eind januari 2017 de enige inzetbare TESO-veerboot.
Foto: © Schulpengat.nl

In het 'blauwe uurtje' verdwijnt de TESO-dubbeldekker Schulpengat uit het zicht.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat nadert de fuik van Den Helder op deze winterdag in januari 2017.
Foto: © Schulpengat.nl

Het fietsendek van de veerboot Schulpengat van de TESO-bootdienst naar Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

In de winter van 2017 is de Schulpengat voor de laatste periode dienstboot. De Dokter Wagemaker ligt op de werf en de Texelstroom heeft net deze steiger aangevaren en ligt daarom aan de kant.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat nadert in 2002 een respectabele veerbootleeftijd. Niemand weet nog wat de opvolger van het schip gaat worden. Nieuwbouw? Een van de PSD-boten die in 2003 vrij zullen komen?
Foto: © Schulpengat.nl

Het fietsendek was het veruit het meest rustige dek van de Schulpengat. Veel toeristen wisten deze galerij niet te vinden en kwam en er dus ook nooit.
Foto: © Schulpengat.nl

In november 2002 lijkt opvolging voor de Molengat nog ver weg. Een opdracht voor een nieuwe veerboot is nog niet gegeven.
Foto: © Schulpengat.nl

De steiger op de voorgrond had eerder een onaangekondigd bezoekje gekregen van de Texelstroom (2016). De steiger heeft verloren van het TESO-vlaggenschip.
Foto: © Schulpengat.nl

Een olieplatform vormt een mooi decor achter de Helderse fuik. Voor de komst van de kopladers liep het Nieuwe Diep hier door, sindsdien blokkeert de fuik en het veerplein de 'vaargeul' als een dam.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat ligt in de fuik van Den Helder op deze ietwat grijze januaridag begin 2003.
Foto: © Schulpengat.nl

Den Helder was in de Tweede Wereldoorlog de meest gebombardeerde stad van Nederland. Op deze plek stond het veerhuis, na de oorlog werd de complete straat gesloopt. Nu ligt er de toegangsweg naar het huidige veerplein.
Foto: Collectie Nationaal Archief (rechtenvrij)

Flinke drukte bij het Helderse Havenplein waar de veerboot naar Texel aanlegt.
Foto: Collectie Nationaal Archief (rechtenvrij)

Foto: © Schulpengat.nl

De veerboot Molengat van de TESO-bootdienst naar Texel gezien op het Marsdiep.
Foto: © Schulpengat.nl

In mei 2017 moet de Schulpengat invallen voor de defecte Texelstroom.
Foto: © Schulpengat.nl

Vanaf de wal in Den Helder hebben we op deze mooie meidag in 2017 goed uitzicht op de gehele TESO-vloot.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat na de retrofit in Den Helder, op de achtergrond zien we nog de oude verkeerscentrale van Den Helder.
Foto: © Schulpengat.nl

Tegenwoordig is hier een hoop veranderd, zo ligt er een nieuw parkeerterrein.
Foto: © Schulpengat.nl

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar (rechtenvrij)

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar (rechtenvrij)

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar (rechtenvrij)

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar (rechtenvrij)

De storm is gaan liggen, wat overblijft is een fraaie avond. Op de achtergrond zien we bij Fort Kijkduin in Huisduinen de vuurtoren Lange Jaap.
Foto: © Schulpengat.nl

De machines dreunen, de kopjes koffie trillen: de Schulpengat is onderweg naar het eiland.
Foto: Johan Wieland (Licentie: CC BY-ND 2.0)

Het Marsdiep is geen drukbevaren zee, maar de haven van Den Helder trekt veel offshore aan en natuurlijk onze eigen Koninklijke Marine. Hier zien we de Schulpengat samen met een schip van rederij Vroon uit Breskens.
Foto: Martin Broek (Licentie: CC BY-NC 2.0)

Genieten van de zon op de Schulpengat. Ruim 26 zomers zaten eilanders en toeristen gebakken op deze TESO-dubbeldekker.
Foto: David van der Mark (Licentie: CC BY-SA 2.0)

In tegenstelling tot de Molengat zat je op de Schulpengat achter glas op het voordek. Wel waren er veel meer zitplaatsen.
Foto: David van der Mark (Licentie: CC BY-SA 2.0)

Ansichtkaart, uitgave onbekend

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar (rechtenvrij)

De eerste Texelstroom was een enkeldeksveerboot met een capaciteit van maximaal 70 auto's.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003005815)

De aanlegsteiger voor zijladers heet veerstoep. Voor ieder getij was er een aanlegplaats, zodat auto's makkelijk het autodek van De Dageraad (1955) konden oprijden.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004321)

Tijdens de normale dienst wordt er onderhoud gepleegd aan de Marsdiep. Hier zien we iemand de flank schilderen terwijl het schip in de fuik van Den Helder ligt.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004364)

Het veerplein van Den Helder met de enkeldeksveerboot Marsdiep in de fuik.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003005827)

Een prachtig tijdsbeeld! Het veerplein van Den Helder met de veerboot Marsdiep in de fuik. De foto is gemaakt om mogelijk een ansichtkaart van te maken.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003005826)

De TESO-veerboot Marsdiep vaart de veerhaven van Den Helder binnen. De foto is gemaakt in 1978 om er mogelijk een ansichtkaart van te maken.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003005800)

De TESO-boot De Dageraad werd gebouwd bij Arnhemse Scheepsbouw Mij. en de stapelloop vond plaats op 30 augustus 1955.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004411)

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004403)

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004345)

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004442)

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004441)

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004344)

Ansichtkaart, uitgave onbekend

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003005621)

Ansichtkaart, uitgave Langeveld & De Rooy

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003005611)

De avond valt en de Schulpengat heeft nog een paar overtochten te gaan. Auto's rijden als vanouds de dubbeldekker op in Den Helder.
Foto: © Schulpengat.nl

Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004425)

Foto: Ben Merk / Anefo (CC-licentie)

Foto: Jac. de Nijs / Anefo (CC-licentie)

Foto: Jac. de Nijs / Anefo (CC-licentie)

Foto: Van Duinen / Anefo (CC-licentie)

De Molengat in de fuik van Den Helder in 2004. Op de achtergrond het oude gebouw van de verkeerscentrale.
Foto: © Schulpengat.nl

Jarenlang doet de dubbeldeksveerboot Molengat dienst als enkeldekker, de aansluitingen aan de wal ontbraken nog. In 1986 is het feest als de Molengat eindelijk als dubbeldeksveerboot vaart.
Foto: Rob Bogaerts / Anefo (CC-licentie)

Foto: Collectie Noord-Hollands archief (NL-HlmNHA_559_002010)

Auto's en motoren wachten tot de TESO-boot Texelstroom arriveert om hen naar het Waddeneiland Texel te brengen.
Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat

Speciaal voor de proefvaart werden een vijftal kelners ingehuurd van de Hogere Hotelschool in Den Haag. Hier zien we de veerboot aan de kade liggen in Den Helder.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De TESO-veerboot Dokter Wagemaker komt in het laatste zonlicht van de dag aan in Den Helder
Foto: Varus111 (CC BY 3.0)

Foto: J.D. Noske / Anefo (CC-licentie)

De veerboot Dokter Wagemaker in de fuik van Den Helder met op de achtergrond de Schulpengat op het Marsdiep.
Foto: Tuxyso (CC BY-SA 3.0)

De Dokter Wagemaker en de Texelstroom samen op het Marsdiep in de zomer van 2016. Boven de veerboten vliegt een helikopter van de Marine.
Foto: Gouwenaar (CC0-1.0)

Een luchtfoto van de veerhaven van Den Helder met nog aanwezig de noodfuik die in 1986 tijdelijk gebruikt is bij de verbouwing voor dubbeldeksveerboten.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 0075_34_N0010335-10)

Deze luchtfoto laat goed zien hoe klein het TESO-terrein van Den Helder is, ingesloten tussen gebied van de Koninklijke Marine. Het veerplein van Den Helder is wegens de beperkte ruimte uitgevoerd met twee lagen, net als de dubbeldeksschepen zelf. Pas in 1986 kon de Molengat (1980) beide autodekken gebruiken omdat Rijkswaterstaat in dat jaar pas de aanlegsteiger aangepast had.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 0075_37_N0010786-06)

Een luchtfoto van de veerhaven van Den Helder in maart 1990. We zien het in 1986 aangelegde veerplein wat bestaat uit twee lagen.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 0075-046-028-07)

In 1986 worden de aanlegsteigers omgebouwd en geschikt gemaakt voor dubbeldeksveerboten. In de tussentijd maken de veerboten gebruik van een noodaanlanding van damwanden. Vooral voor de enkeldekkers lag de noodfuik in een moeilijke hoek, de Molengat (1980) had hier met de Voith-Schneiders geen last van.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 0075-046-090-05)

Een luchtfoto uit 1983 van de zijladingssteiger van Den Helder met links nog een stukje van de veerstoep. Aan de voormalige TESO-steiger ligt een sleepboot van de Koninklijke Marine.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 0075_07_N0006007-12)

Met de komst van de kopladingsveerboot Marsdiep in 1964 moest ook de haven van Den Helder worden aangepast. Er werd een inloopfuik aangelegd en een aanleginrichting met een brug tussen twee heftorens. In de fuik zien we de TESO-enkeldekker Texelstroom (1966) liggen.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 2158_037291)

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Wegens dijkverzwaring moest de Schulpengat weg uit de NIOZ-haven, de nieuwe ligplaats wordt de noodaanlanding van Den Helder.
Foto: Hotel Lands End (webcam)

De Schulpengat meert af bij de TESO-noodsteiger van Den Helder. Op de voorgrond zien we reguliere fuik.
Foto: Hotel Lands End (webcam)

Deze foto toont het promenadedek midscheeps, met aan bakboord de kombuis en aan stuurboord de toiletgroepen.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Een nog nieuwe Wagemaker nadert de fuik van Den Helder op een mooie winterdag begin 2006.
Foto: © Schulpengat.nl

De Marsdiep nadert de Helderse fuik. De veerboot is hier te zien in de laatste kleurstelling met gele band en witte stuurhuiskappen.
Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat / Rob Jungcurt

De Marsdiep werd uitgerust met twee deuren voor zijlading, omdat tijdens de bouw bleek dat de kopladingsfuiken nog even op zich lieten wachten. Uiteindelijk werden de ingangen niet gebruikt en in de jaren 80 dichtgelast.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Tijdens de proefvaart voor genodigden op 18 maart 1964 werd ook dit staatsieportret gemaakt van de nieuwe TESO-veerboot Marsdiep.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Een aantal mijnenveger voor ondiep water varen over het Marsdiep bij Den Helder. Op de achtergrond zien we de gelijknamige TESO-veerboot.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 2097_041_054599)

Vanaf het parkeerterrein kon je zo de helling opklimmen om op de fuikwand naar de TESO-boten te kijken. Na de aanpassing van de haven staat er een hek tussen.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat recht van voren gezien. De veerboot ligt sinds 16 mei 2018 opgelegd aan de noodaanlanding van Den Helder.
Foto: Schulpengat.nl

De noodaanlanding van Den Helder is niet de meest fotogenieke locatie waar een veerboot kan liggen, vooral niet op een grijze dag. Toch maakten we een plaatje van de Schulpengat, wachtend op een koper.
Foto: Schulpengat.nl

Een foto gemaakt tijdens de Vlootdagen van 2008 met op de achtergrond de veerboot Schulpengat in de fuik van Den Helder. Vooraan liggen de transportschepen Zr. Ms. Rotterdam en Zr. Ms. Johan de Witt.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 2154_D080712FE3020)

Een prachtige overzichtsfoto van Den Helder met op de voorgrond de TESO-veerboot Schulpengat in de fuik.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 2154_D080712FE3009)

Drukte in Den Helder tijdens de Vlootdagen. Deze luchtfoto van de veerhaven is gemaakt vanuit een helikopter van Defensie.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 2154_D080712FE3007)

De Marsdiep gezien vanaf de fuik van Den Helder. We kijken neer op het promenadedek van de Marsdiep, de eerste TESO-enkeldekker.
Foto: ansichtkaart, uitg. onbekend

Deze ansichtkaart toont de enkeldekker in Den Helder.
Foto: ansichtkaart, uitgave MUVA

Foto: Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (Licentie: CC BY-SA 4.0).