
De Molengat is nog nagelnieuw op deze foto uit mei 1980.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Op deze foto is goed te zien dat de Molengat de eerste jaren als enkeldeksveerboot gebruikt werd.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De Molengat in de oorspronkelijke kleurstelling in de veerhaven van 't Horntje op Texel.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Van 1980 tot 1986 heeft de Molengat gevaren als enkeldekker omdat de aanleginrichtingen niet werden aangepast. Tot 1986 liepen de wachttijden in de zomer hard op.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Julidrukte in Den Helder, 1982. De Molengat vaart op dat moment nog als enkeldeksveerboot omdat Rijkswaterstaat de aanleginrichtingen nog niet heeft aangepast naar dubbeldeksniveau.
Foto: Hans van Dijk / Anefo (CC-licentie)

Jarenlang doet de dubbeldeksveerboot Molengat dienst als enkeldekker, de aansluitingen aan de wal ontbraken nog. In 1986 is het feest als de Molengat eindelijk als dubbeldeksveerboot vaart.
Foto: Rob Bogaerts / Anefo (CC-licentie)

Deze luchtfoto laat goed zien hoe klein het TESO-terrein van Den Helder is, ingesloten tussen gebied van de Koninklijke Marine. Het veerplein van Den Helder is wegens de beperkte ruimte uitgevoerd met twee lagen, net als de dubbeldeksschepen zelf. Pas in 1986 kon de Molengat (1980) beide autodekken gebruiken omdat Rijkswaterstaat in dat jaar pas de aanlegsteiger aangepast had.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 0075_37_N0010786-06)

De Molengat vaart naar Den Helder terwijl we het havenhoofd van Texel zien.
Foto: © J. Pater

De Molengat in de fuik van Texel in de oorspronkelijke vorm.
Foto: J. Pater

Het autodek van de Molengat met tijdens deze afvaart zelfs drie auto's naast elkaar vooraan.
Foto: © J. Pater

Wie het over de Texelse boot heeft, zegt meeuwen. Een plaatje van de Molengat met verschillende vedervrienden kan dan ook niet ontbreken op Schulpengat.nl.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat nadert in 2002 een respectabele veerbootleeftijd. Niemand weet nog wat de opvolger van het schip gaat worden. Nieuwbouw? Een van de PSD-boten die in 2003 vrij zullen komen?
Foto: © Schulpengat.nl

In november 2002 lijkt opvolging voor de Molengat nog ver weg. Een opdracht voor een nieuwe veerboot is nog niet gegeven.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat ligt in de fuik van Den Helder op deze ietwat grijze januaridag begin 2003.
Foto: © Schulpengat.nl

Het onderste autodek van de Molengat had 837 m² aan dekruimte, verdeeld over een hoofdrijdek en twee zijgangen. Hier zien we het hoofdrijdek.
Foto: © Schulpengat.nl

De trappen op de Molengat waren van een stijle soort. Daar kwam veel kritiek op, zodat de Schulpengat tien jaar later uitgevoerd werd met minder stijle trappen.
Foto: © Schulpengat.nl

Het bovenste autorijdek van de Molengat was in gebruik sinds 1986. Het bovendek biedt 819 m² aan ruimte voor personenauto’s.
Foto: © Schulpengat.nl

Een vrachtwagenchauffeur rust even uit in zijn cabine terwijl de Molengat naar de overkant vaart. Het onderste autodek had iets meer ruimte dan het autodek van de enkeldekkers Marsdiep en Texelstroom.
Foto: © Schulpengat.nl

Foto: © Schulpengat.nl

De veerboot Molengat van de TESO-bootdienst naar Texel gezien op het Marsdiep.
Foto: © Schulpengat.nl

De schoonheid van het Marsdiep na een warme zomerdag. De TESO-veerboot Molengat vaart terug naar Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

De Texelse zomerhitte is voor deze dag voorbij wanneer we de Molengat zien passeren vanaf de Schulpengat.
Foto: © Schulpengat.nl

Op deze zomerdag in 2004 is de Schulpengat de dienstboot en ligt de Molengat op reserve aan de Texelse onderhoudskade.
Foto: Schulpengat.nl

De veerhaven van 't Horntje heeft in 2004 wel al de nieuwe havenhoofden gekregen. De fuik zal een jaartje later aangepast worden.
Foto: Schulpengat.nl

De Molengat kreeg in 1986 de beschikking over een aanlanding die ingericht was op dubbeldeksveerboten.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Omdat de Molengat niet te zwaar mocht worden in verband met de stabiliteit was het bovenste autodek open. Met een beetje ongeluk kreeg je auto een (on)gezonde dosis zout.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat had zowel aan stuur- als aan bakboord één galerij, in tegenstelling tot de Schulpengat die er drie op een rij had.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Het middendeel van de salon van de Molengat.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De salon van de Molengat met het buffet op de achtergrond.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De salon van de TESO-veerboot Molengat, na de make-over van begin jaren 90. Toen kreeg de Molengat hetzelfde type interieur als de nieuwe dubbeldekker Schulpengat.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De boeg van de Molengat is wat stomper dan de zeer gestroomlijnde rompvorm van de enkeldekkers. De Molengat is uitgevoerd met een knikspant voor de stabiliteit.
Foto: © Schulpengat.nl

De scheepsnaam 'Molengat' boven de deur van het onderste autorijdek.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat in de fuik van Den Helder in 2004. Op de achtergrond het oude gebouw van de verkeerscentrale.
Foto: © Schulpengat.nl

Zomer op Texel is niet alleen maar zomerhitte, op deze regendag passeert de Molengat de Schulpengat om snel te verdwijnen in de zomerse druilerigheid van het Marsdiep.
Foto: © Schulpengat.nl

Het promenadedek van de Molengat had ook voor en achterop plaats voor passagiers. Hier zien we nog een stukje open autodek.
Foto: © Schulpengat.nl

Foto: © Schulpengat.nl

Foto: © Schulpengat.nl

Foto: © Schulpengat.nl

Foto: © Schulpengat.nl

Op de dag van de eerste aankomst van de Dokter Wagemaker ligt de Molengat naast de lange fuikwand van 't Horntje. De fuikwand is nog niet vervangen door een drijvend exemplaar.
Foto: © Schulpengat.nl

Begin 2006 ligt de Molengat eenzaam naast de vernieuwde Texelse fuik. De dagen voor de veerboot zijn nog niet geteld, in 2007 is TESO zelfs even volledig aangewezen op de Molengat.
Foto: © Schulpengat.nl

We zien op deze foto goed de nieuwe lange fuikwand van 't Horntje. Slechts de kop van de oude fuik is behouden gebleven, de rest is een nieuwe drijvende constructie geworden.
Foto: © Schulpengat.nl

Een klassiek TESO-plaatje met de gele Molengat en Schulpengat in de Texelse veerhaven.
Foto: © Schulpengat.nl

Naast de fuik zien we de Molengat liggen, vanaf de nieuwe Dokter Wagemaker hebben we een goed uitzicht op Texel's eerste eigen dubbeldekker.
Foto: © Schulpengat.nl

Het houten bord met gegevens over laadvermogen en eigenaarsschap is een lange TESO-traditie. Zo had bijvoorbeeld de Dokter Wagemaker uit 1934 al een soortgelijk informatiebord.
Foto: © Schulpengat.nl

Helemaal onderaan zien we het fietsendek, daarboven het bovenste autodek en daar weer boven het promenadedek voor passagiers.
Foto: © Schulpengat.nl

Het TESO-logo op de schoorsteen van de Molengat.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat ligt afgemeerd naast de lange fuikwand van 't Horntje. Een jaar later zou de Molengat uit de vaart genomen worden.
Foto: © Paul Morgan

In 2007 doet de Molengat samen met de Dokter Wagemaker dienst op de veerdienst Den Helder - Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

Texel's eerste eigen dubbeldeksveerboot gezien op het Marsdiep tussen Den Helder en Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

De inmiddels bejaarde dubbeldeksveerboot Molengat zet koers naar Den Helder.
Foto: © Schulpengat.nl

In februari 2007 zijn de dagen bijna geteld voor de veerboot Molengat. Het schip trekt haar laatste baantjes tussen Den Helder en Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

De laatste maanden heeft de Molengat met een flinke deuk in de deur gevaren. In januari 2007 komt het schip tijdens een storm hard in aanvaring met de fuik van Den Helder.
Foto: © Schulpengat.nl

Als vanouds rijden de auto's van de Molengat op Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

Het interieur van de Molengat (1980) leek ergens wel op het interieur van de Zeeuwse dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986). De schepen hadden dan ook dezelfde ontwerper.
Foto: © Schulpengat.nl

Een stukje van 't Horntje gezien door het raam van de Molengat.
Foto: © Schulpengat.nl

Onderweg naar Texel werpen we nog een blik op Den Helder.
Foto: © Schulpengat.nl

In januari 2007 kwam de Molengat hier in aanvaring met de fuik van Den Helder. Een tijdlang kon alleen nog de Molengat varen, omdat de Dokter Wagemaker niet meer kon aanmeren vanwege de schade die de Molengat had veroorzaakt.
Foto: © Schulpengat.nl

De parkeerplaats van Den Helder is inmiddels uitgerust met een hek op het dijkje van de lange fuikwand.
Foto: © Schulpengat.nl

Een reddingboei op de Molengat.
Foto: © Schulpengat.nl

In de gele banken op de Molengat bevonden zich de zwemvesten. Naast de bank hangt een brandslang.
Foto: © Schulpengat.nl

De nieuwe lange fuikwand van Texel is van een drijvend type. Nooit meer zal het geschuur en gepiep klinken van het berghout van de veerboot op de houten fuikwand.
Foto: © Schulpengat.nl

Naast de vele passagiers wisten ook kraaien de Molengat te waarderen. Hier zien we een gevederd vriendje als verstekeling op het promenadedek.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat was aan zowel stuur- als bakboord uitgerust met een klassieke scheepssloep.
Foto: © Schulpengat.nl

Vanaf de Dokter Wagemaker hebben we een goed uitzicht op de Molengat naast de fuik.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat ligt te wachten op een koper. Interesse is er vanuit Italië, waar ook de vijf voormalige Zeeuwse PSD-dubbeldekkers varen.
Foto: © Schulpengat.nl

Terwijl de Schulpengat en de Dokter Wagemaker in de vaart zijn, ligt de Molengat naast de fuik van 't Horntje te wachten op wat komen gaat.
Foto: Schulpengat.nl

De Molengat is onherkenbaar verbouwd en vaart tegenwoordig als offshore-vaartuig vanuit Walvisbaai, Namibië.
Foto: © Ivan Meshkov

De voormalige Molengat in Sri Lanka, in de havenplaats Colombo. Sri Lanka is een eiland ten zuiden van India bij de Golf van Bengalen.
Foto: © Ivan Meshkov