
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De uiterst vloeiende lijnen zijn goed te zien op deze foto van de Marsdiep op de scheepswerf in Zaandam.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Op deze foto zien we de Marsdiep op de helling in Zaandam. Zusterschip Texelstroom liep van stapel zonder de voorsecties, in tegenstelling tot de Marsdiep.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De doop van de Marsdiep door mevrouw N. Bakker-Zuidewind op de werf in Zaandam.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De doop van de Marsdiep op 11 mei 1963 op de werf in Zaandam.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Een traditie bij iedere scheepsdoop is het overhandigen van het doopbijltje. Vaak werd het doopbijltje na gebruik uit bijgeloof aangekocht voor een symbolisch bedrag.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Na de doop van de Marsdiep brengen de genodigden een heildronk uit op het schip.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Tijdens de proefvaart voor genodigden op 18 maart 1964 werd ook dit staatsieportret gemaakt van de nieuwe TESO-veerboot Marsdiep.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De Marsdiep werd uitgerust met twee deuren voor zijlading, omdat tijdens de bouw bleek dat de kopladingsfuiken nog even op zich lieten wachten. Uiteindelijk werden de ingangen niet gebruikt en in de jaren 80 dichtgelast.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De dochter van TESO-directeur De Gorter zien we hier de vlag wisselen, waarmee de veerboot Marsdiep officieel is overgedragen aan TESO.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De officiële overdracht door middel van het wisselen van vlag. De 17-jarige tweelingdochters Gerda en Anneke van TESO-directeur De Gorter mochten dit klusje uitvoeren.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Een van de twee hoofdsalons op de TESO-veerboot Marsdiep. Onder het rijdek was nog een andere salon gevestigd, speciaal bedoeld voor 'bootscholieren'.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Na de overdracht van de veerboot van de werf aan TESO hangt natuurlijk de rederijvlag in de top. Met de komst van de Marsdiep werd ook een nieuwe TESO-vlag in gebruik genomen.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Nadat de TESO-vlag vier in de top hangt, poseert men met de ZSM-vlag. ZSM staat voor Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij, de werf waar de Marsdiep gebouwd is.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

President-directeur van TESO C.J. de Lugt (links) nodigt zijn gasten uit voor een heildronk op de behouden vaart van de Marsdiep. Derde van links is Commissaris van de Koningin F.J. Kranenburg.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Tijdens de proefvaart voor genodigden zit de salon vol, hier luistert men in de salon naar een van de toespraken.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Deze foto toont het promenadedek midscheeps, met aan bakboord de kombuis en aan stuurboord de toiletgroepen.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Speciaal voor de proefvaart werden een vijftal kelners ingehuurd van de Hogere Hotelschool in Den Haag. Hier zien we de veerboot aan de kade liggen in Den Helder.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Om alle proviant in op te slaan was de Marsdiep uitgerust met een ruime koelcel van maar liefst 19m3.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De Marsdiep was een volwaardig zeescheepje inclusief kombuis (scheepskeuken) en benedendeks ook nog een aantal hutten voor de bemanning.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Iedere salon had 156 zitplaatsen, verdeeld over banken, enkele stoelen en een paar barkrukken.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Hier zien we de bar in de rokerssalon van de Marsdiep.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Kapitein K.L. Schagen en stuurman P.J. Schagen in het stuurhuis van de nieuwe Marsdiep.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Kapitein tijdens de officiele proefvaart was K.L. Schagen, zijn broer P.J. Schagen was de stuurman.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Tijdens de proefvaart met genodigden legt de Marsdiep eventjes aan bij de veerstoep van 't Horntje. Op 19 februari 1964 bezoekt de Marsdiep de veerhaven echt voor het eerst.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De nieuwste TESO-aanwinst komt aan bij thuishaven Texel ('t Horntje). Niet voor de eerste keer, maar wel de eerste keer onder TESO-vlag. De fuiken zijn nog niet helemaal af.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

In afwachting van het gereedkomen van de fuik ligt de Marsdiep afgemeerd aan de lange fuikwand van de fuik van 't Horntje. Links zien we een van de zijladingsdeuren van de Marsdiep die nooit in de praktijk zijn gebruikt.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De Marsdiep test de nieuwe fuik in 1964 en het past allemaal.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Altijd een spannend moment: past de nieuwe TESO-boot in de fuik? De Marsdiep ondervond geen probleem in de nieuwe fuik die in 1964 werd aangelegd in de veerhaven van 't Horntje op Texel.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De enkeldekker Marsdiep test de nieuwe fuik van 't Horntje. De brug is nog niet in gebruik voor verkeer, Rijkswaterstaat is nog bezig met de oplevering
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De Dageraad ligt afgemeerd aan de veerstoep wanneer de nieuwe Marsdiep de fuik van 't Horntje verlaat en koers zet naar Den Helder.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Alle schepen van Texel's Eigen Stoomboot Onderneming zijn te zien op deze foto uit 1964.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De veerhaven van 't Horntje was een drukte van belang in 1964. Auto's rijden hier de nieuwe aanlegsteiger op voor de Marsdiep, rechts zien we de veerstoep voor zijladers.
Ansichtkaart, uitgave Langeveld & De Rooy

De TESO-vloot in 1964, of althans, een gedeelte van de vloot. Ster van de show is de koplader Marsdiep, rechts in beeld.
Ansichtkaart, uitgave Langeveld & De Rooy

Deze ansichtkaart laat prachtig zien wat voor een drukke bedoeling de Texelse veerhaven was in de jaren 60.
Ansichtkaart, uitgave Langeveld & De Rooy

Een ansichtkaart uit de begintijd van de veerhaven 't Horntje.
Ansichtkaart, uitgave Langeveld & De Rooy

De aanlegsteiger voor zijladers heet veerstoep. Voor ieder getij was er een aanlegplaats, zodat auto's makkelijk het autodek van De Dageraad (1955) konden oprijden.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004321)

Tijdens de normale dienst wordt er onderhoud gepleegd aan de Marsdiep. Hier zien we iemand de flank schilderen terwijl het schip in de fuik van Den Helder ligt.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003004364)

Op de achtergrond ligt, naast de fuik, de Koningin Wilhelmina. Ook een koplader, maar het schip kon niet aanmeren in de fuik voor de Marsdiep vanwege de geringe breedte van het schip.
Ansichtkaart, uitgave Van Leer

De nieuwe Marsdiep was een geliefd object voor fotografen en ansichtkaartmakers.
Ansichtkaart, uitgave Jacques W. Lut

Een prachtig tijdsbeeld! Het veerplein van Den Helder met de veerboot Marsdiep in de fuik. De foto is gemaakt om mogelijk een ansichtkaart van te maken.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003005826)

Het veerplein van Den Helder met de enkeldeksveerboot Marsdiep in de fuik.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003005827)

De TESO-veerboot Marsdiep vaart de veerhaven van Den Helder binnen. De foto is gemaakt in 1978 om er mogelijk een ansichtkaart van te maken.
Foto: Collectie Regionaal Archief Alkmaar / JosPe (RAA003005800)

Een foto van het duikvaartuig Hr. Ms. Nautilus (1965) met op de achtergrond de Texelse boot Marsdiep (1964).
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 2097_038_005737)

Een aantal mijnenveger voor ondiep water varen over het Marsdiep bij Den Helder. Op de achtergrond zien we de gelijknamige TESO-veerboot.
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 2097_041_054599)

De Marsdiep gezien op het Marsdiep.
Ansichtkaart, uitgave Van Leer

Een luchtfoto van 't Horntje met de veerboot Marsdiep (1964). Links zien we de veerstoep voor zijladers.
Ansichtkaart, uitgave Van Leer / Aerophoto Schiphol

De Marsdiep naast de Texelse fuik. Op de voorgrond zien we goed de verschillende lagen van de veerstoep voor zijladers.
Ansichtkaart, uitgave Rubens / C. Mets

De Marsdiep gezien vanaf de fuik van Den Helder. We kijken neer op het promenadedek van de Marsdiep, de eerste TESO-enkeldekker.
Foto: ansichtkaart, uitg. onbekend

Een mooie luchtfoto van de TESO-enkeldekker Marsdiep, gebouwd in Zaandam.
Foto: ansichtkaart, uitgave Van Leer

Deze ansichtkaart toont de enkeldekker in Den Helder.
Foto: ansichtkaart, uitgave MUVA

Het opleidingsschip Hr.Ms. Urania vaart op het Marsdiep met op de achtergrond de veerboot Marsdiep (1964).
Foto: © Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie (objectnummer: 2097_042_077464)

De TESO-enkeldekkers Marsdiep (links) en Texelstroom (rechts) tijdens een storing van de brug, waardoor passagiers het schip moesten verlaten via de fuik.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De Marsdiep aan de lange fuikwand van 't Horntje, op de voorgrond zien we passagiers de Texelstroom verlaten via de fuik door een storing aan de brug.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De Marsdiep (1964) kreeg eind jaren 80 de nieuwe huisstijl van TESO, met de gele band. Hier zien we de veerboot nog in de originele kleurstelling.
Foto: Schulpengat.nl

De Marsdiep gezien vanaf de brug, begin jaren 80. De brug is nog enkeldeks, ook al is de dubbeldeksveerboot Molengat al in de vaart.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De Marsdiep ligt naast de fuik van 't Horntje.
Foto: © Jan Peter Kamermans

In tegenstelling tot de Texelstroom (1966) had de Marsdiep (1964) achter de stuurhuizen een hut, onder andere voor de kapitein.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De Marsdiep nadert de Helderse fuik. De veerboot is hier te zien in de laatste kleurstelling met gele band en witte stuurhuiskappen.
Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat / Rob Jungcurt

Nadat eerder een aantal Zeeuwse PSD-veerboten naar Malta vertrokken, werden in 1992 de twee TESO-enkeldekkers verkocht naar het eiland.
Foto: © Sydney Sinclair

De Marsdiep werd op Malta Mgarr genaamd, naar de veerhaven van Mgarr op het eiland Gozo. Op de foto zien we de ferry Mgarr in de haven van Mgarr.
Foto: © Bernt Skjøtt

Op Malta ging de Marsdiep varen als Mgarr, hier zien we de voormalige Nederlandse veerboot in de haven van Cirkewwa.
Foto: © Bernt Skjøtt

In de plaats Cirkewwa is de ferry terminal van Malta gelegen waar de veerboten naar Gozo vertrekken. Tot 2002 waren dat voornamelijk voormalige Nederlandse veerboten.
Foto: © Bernt Skjøtt

De twee Nederlandse veerboten Marsdiep en Texelstroom hebben een tijd op Malta gevaren. Hier zien we de Mgarr en de Cittadella tussen Malta en Gozo varen.
Foto: © Bernt Skjøtt