
De eerste aankomst van de Texelstroom in thuishaven 't Horntje op Texel.
Foto: © Nico

Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat

De Schulpengat komt aan bij het oude havenhoofd van 't Horntje, in 2004 verbreed voor de komst van de bredere Dokter Wagemaker (2005).
Foto: © J. Pater

Foto: © J. Pater

De Molengat in de fuik van Texel in de oorspronkelijke vorm.
Foto: J. Pater

De Molengat vaart naar Den Helder terwijl we het havenhoofd van Texel zien.
Foto: © J. Pater

Een winterse foto van de Dokter Wagemaker aan de onderhoudskade van Texel.
Foto: © J.P. Kamermans

Een luchtfoto uit juni 1990 wanneer de enkeldekkers Marsdiep (1964) en Texelstroom (1966) hun laatste dagen als dienstboot en reserveboot slijten. In 1991 werd de Marsdiep als laatste TESO-enkeldekker nog een aantal dagen ingezet.
Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat

De grootste veerboten van TESO samen op één foto.
Foto: Schulpengat.nl

Het uitzicht op de veerhaven van Texel vanuit het stuurhuis van de TESO-dubbeldekker Schulpengat.
Foto: © J.P. Kamermans

De fuik van Texel werd in 2005 verbouwd zodat ook de Dokter Wagemaker er kon aanleggen. Sindsdien bestaan de fuikwanden uit drijvende kokers met rubberen bekleding.
Foto: Schulpengat.nl

Na het steigerdebacle is de Schulpengat de enige inzetbare veerboot en dus de dienstboot.
Foto: Schulpengat.nl

Een nieuwe bootlading Texelaars en toeristen nadert het eiland. De Texelstroom (I) had een capaciteit van 70 auto's.
Foto: ansichtkaart, uitgave Van Leer

Op een winterse avond zien we de Texelstroom liggen aan de onderhoudskade van 't Horntje.
Foto: Schulpengat.nl

Na de aanvaring met de steiger in Den Helder ligt de Texelstroom aan de onderhoudskade van 't Horntje.
Foto: Schulpengat.nl

De Texelstroom ligt in de veerhaven van 't Horntje, gezien vanaf de dubbeldekker Schulpengat (1990).
Foto: Schulpengat.nl

De nieuwste en de oudste TESO-veerboot liggen gemoedelijk naast elkaar in de veerhaven van 't Horntje op Texel.
Foto: Schulpengat.nl

Een sfeervolle foto van de TESO-veerboten Texelstroom en Dokter Wagemaker in de Texelse veerhaven.
Foto: Jan Ubels (CC BY-NC-ND 2.0)

Een prachtig plaatje van de TESO-veerboot Texelstroom in een ijsveld bij Texel.
Foto: Marten Tacoma (CC BY-NC-ND 2.0)

Begin maart 2018 was het nog erg koud in Nederland, na een lange periode van vorst. Delen van de Waddenzee zijn bevroren.
Foto: Marten Tacoma (CC BY-NC-ND 2.0)

Een ansichtkaart met daarop de TESO-enkeldekker Texelstroom, een zusterschip van de veerboot Marsdiep.
Foto: Ansichtkaart, uitgave Van Leer

De Marsdiep naast de Texelse fuik. Op de voorgrond zien we goed de verschillende lagen van de veerstoep voor zijladers.
Ansichtkaart, uitgave Rubens / C. Mets

Een luchtfoto van 't Horntje met de veerboot Marsdiep (1964). Links zien we de veerstoep voor zijladers.
Ansichtkaart, uitgave Van Leer / Aerophoto Schiphol

Op de achtergrond ligt, naast de fuik, de Koningin Wilhelmina. Ook een koplader, maar het schip kon niet aanmeren in de fuik voor de Marsdiep vanwege de geringe breedte van het schip.
Ansichtkaart, uitgave Van Leer

De nieuwe Marsdiep was een geliefd object voor fotografen en ansichtkaartmakers.
Ansichtkaart, uitgave Jacques W. Lut

Na de komst van de Wagemaker werd de Molengat (1980) weleens afgemeerd naast de fuik van 't Horntje.
Foto: © Schulpengat.nl

Nieuw & oud op Texel. De Molengat was de eerste TESO-dubbeldekker in 1980, al kon het bovenste rijdek pas gebruikt worden in 1986.
Foto: © Schulpengat.nl

De Dokter Wagemaker (2005) gezien met de Molengat (1980) in de veerhaven van 't Horntje op Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

Welkom op Texel. Eilanders welkom thuis.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat ligt afgemeerd naast de lange fuikwand van 't Horntje. Een jaar later zou de Molengat uit de vaart genomen worden.
Foto: © Paul Morgan

Rond de veerhaven van 't Horntje zijn een paar duintjes te vinden.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat ligt te wachten op een koper. Interesse is er vanuit Italië, waar ook de vijf voormalige Zeeuwse PSD-dubbeldekkers varen.
Foto: © Schulpengat.nl

Vanaf de Dokter Wagemaker hebben we een goed uitzicht op de Molengat naast de fuik.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat was aan zowel stuur- als bakboord uitgerust met een klassieke scheepssloep.
Foto: © Schulpengat.nl

Naast de vele passagiers wisten ook kraaien de Molengat te waarderen. Hier zien we een gevederd vriendje als verstekeling op het promenadedek.
Foto: © Schulpengat.nl

De nieuwe lange fuikwand van Texel is van een drijvend type. Nooit meer zal het geschuur en gepiep klinken van het berghout van de veerboot op de houten fuikwand.
Foto: © Schulpengat.nl

In de gele banken op de Molengat bevonden zich de zwemvesten. Naast de bank hangt een brandslang.
Foto: © Schulpengat.nl

Een reddingboei op de Molengat.
Foto: © Schulpengat.nl

De haven van 't Horntje heeft net de nieuwe breakwaters gekregen in 2004, maar de fuik is nog zoals in 1964.
Foto: Schulpengat.nl

Op deze zomerdag in 2004 is de Schulpengat de dienstboot en ligt de Molengat op reserve aan de Texelse onderhoudskade.
Foto: Schulpengat.nl

Een stukje van 't Horntje gezien door het raam van de Molengat.
Foto: © Schulpengat.nl

De veerhaven van 't Horntje heeft in 2004 wel al de nieuwe havenhoofden gekregen. De fuik zal een jaartje later aangepast worden.
Foto: Schulpengat.nl

Het interieur van de Molengat (1980) leek ergens wel op het interieur van de Zeeuwse dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986). De schepen hadden dan ook dezelfde ontwerper.
Foto: © Schulpengat.nl

Achter de korte fuikwand zien we de Molengat liggen aan de onderhoudskade.
Foto: Schulpengat.nl

Als vanouds rijden de auto's van de Molengat op Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

De fuik van Texel zoals deze in 1964 is aangelegd. In 2004 zijn de fuikwanden nog volledig origineel. Een jaar later zijn ze vervangen door drijvende exemplaren, zodat de bredere Dokter Wagemaker kan afmeren.
Foto: Schulpengat.nl

De laatste maanden heeft de Molengat met een flinke deuk in de deur gevaren. In januari 2007 komt het schip tijdens een storm hard in aanvaring met de fuik van Den Helder.
Foto: © Schulpengat.nl

In februari 2007 zijn de dagen bijna geteld voor de veerboot Molengat. Het schip trekt haar laatste baantjes tussen Den Helder en Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

Terwijl de Schulpengat en de Dokter Wagemaker in de vaart zijn, ligt de Molengat naast de fuik van 't Horntje te wachten op wat komen gaat.
Foto: Schulpengat.nl

De inmiddels bejaarde dubbeldeksveerboot Molengat zet koers naar Den Helder.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat ligt vast in de fuik en de eerste auto's verlaten het schip in Den Helder.
Foto: Schulpengat.nl

Een mooi doorkijkje door de brug van 't Horntje op Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

De rust van een mooie winterdag, alleen verstoord door het gedreun van de Schulpengat.
Foto: © Schulpengat.nl

Begin september lag dit platform voor de boeg van de Schulpengat. Een paar dagen later was het weer verdwenen. Ook hebben mensen activiteit waargenomen op de Schulpengat.
Foto: © Schulpengat.nl

"Eilanders, welkom thuis."
Foto: © Schulpengat.nl

De veerdienst Texel-Den Helder was tijdelijk aangewezen op de Schulpengat (1990).
Foto: © Schulpengat.nl

Het laatste zonlicht van de dag valt op de dienstboot Schulpengat. Een winters plaatje uit 2017.
Foto: © Schulpengat.nl

Een winters zonnetje zorgt toch nog voor wat mooie avondlicht op de Schulpengat.
Foto: © Schulpengat.nl

Dienstboot Schulpengat (1990) samen met brokkenmaker Texelstroom in 't Horntje. De Dokter Wagemaker is uit de vaart wegens de retrofit.
Foto: © Schulpengat.nl

Wie het over de Texelse boot heeft, zegt meeuwen. Een plaatje van de Molengat met verschillende vedervrienden kan dan ook niet ontbreken op Schulpengat.nl.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat nadert Texel op deze meidag in 2017.
Foto: © Schulpengat.nl

Boven de Texelse duintjes bij 't Horntje zien we de Schulpengat de veerhaven naderen in mei 2017.
Foto: © Schulpengat.nl

Het lijkt de normaalste zaak van de wereld, de Schulpengat in de vaart. Toch zijn de dagen voor de veerboot geteld wanneer deze foto gemaakt wordt in mei 2017.
Foto: © Schulpengat.nl

De scheepsnaam 'Molengat' boven de deur van het onderste autorijdek.
Foto: © Schulpengat.nl

De boeg van de Molengat is wat stomper dan de zeer gestroomlijnde rompvorm van de enkeldekkers. De Molengat is uitgevoerd met een knikspant voor de stabiliteit.
Foto: © Schulpengat.nl

Het TESO-vlaggenschip Texelstroom (2016) zien we hier samen met de Schulpengat (1990) in de veerhaven van Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

Op een mooie zomerdag in 2016 zet de Schulpengat koers naar Den Helder.
Foto: © Schulpengat.nl

Wat een schaalverschil tussen de nieuwste en de oudste TESO-veerboot. En in 1990 vonden we de Schulpengat al zo groot.
Foto: © Schulpengat.nl

Hoewel de Schulpengat en de Molengat erg lijken op elkaar, zijn het geen zusterschepen. Dat werd temeer duidelijk toen de Schulpengat de nieuwe huisstijl kreeg aangemeten en de Molengat niet.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat vertrekt naar Den Helder, op de achtergrond zien we Texel's eerste eigen dubbeldeksveerboot: de Molengat uit 1980.
Foto: © Schulpengat.nl

Nadat de Schulpengat vanaf 2005 niet meer de dienstboot was, lag het schip het grootste deel van de tijd op reserve.
Foto: © Schulpengat.nl

Een peulenschil voor de Schulpengat: zelfs met windkracht 9 op de flank is de dubbeldekker nog volledig wendbaar door de 4 Voith's.
Foto: © Schulpengat.nl

De veerboot Schulpengat komt aan bij 't Horntje op Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

De TESO-veerboot Schulpengat in een fraaie zomerstorm in 2012.
Foto: Bourdon16 (CC BY-SA 3.0)

Deze Texelse luchtfoto laat de veerhaven van Texel zien in 1991. De TESO-enkeldekkers Marsdiep en Texelstroom liggen op dat moment opgelegd in Den Helder.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De moderne TESO-vloot in de haven van 't Horntje. We schrijven september 1991.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De veerhaven van 't Horntje werd begin jaren 60 aangelegd en als eerste gebruikt door de Koningin Wilhelmina, De Dageraad (1955), Dokter Wagemaker (1934) en de Voorwaarts.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Deze dag in 2011 ligt de Schulpengat op reserve. Dienstboot is de Dokter Wagemaker, die aan de overkant is als deze foto gemaakt wordt.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Een mooi plaatje vanuit de lucht. We zien goed de nieuwe fuikwanden en de Schulpengat in de laatste kleurstelling.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Deze foto stamt uit het prille begin van de carrière van de TESO-dubbeldekker Schulpengat. Nog helemaal nieuw ligt de veerboot aan de kade in 't Horntje.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De TESO-vloot gevangen op een luchtfoto uit 1993.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De nieuwe Texelstroom (2015) ligt op deze foto aan de onderhoudskade terwijl de dienstboot Dokter Wagemaker (2005) de veerhaven van 't Horntje binnenloopt.
Foto: © Ruud Alting

De fuik van 't Horntje werd aangelegd in 1964 voor de enkeldekker Marsdiep. De dubbeldeksveerboot Schulpengat heeft in 1991 kort samen gevaren met de Marsdiep (1964).
Foto: © Schulpengat.nl

Een mooie avondfoto van de Schulpengat naast de fuik van 't Horntje in augustus 2018.
Foto: © Ruud Alting

Het laatste daglicht van de eerste septemberdag van 2018 valt op de TESO-veerboot Schulpengat (1990).
Foto: © Schulpengat.nl

In het avondlicht van een septemberavond op Texel zien we de Schulpengat naast de fuik liggen.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat ligt naast de lange fuikwand van 't Horntje opgelegd. Op het moment van de foto weet niemand wat er met het schip zou gebeuren.
Foto: © Schulpengat.nl

Uiterst links zien we de Zeemeeuw liggen naast de Voorwaarts. De schepen liggen afgemeerd tegen de Koningin Wilhelmina die naast de lange fuikwand ligt van 't Horntje.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De veerhaven van 't Horntje werd officieel geopend op 8 juni 1962. De eerste jaren werd de haven gebruikt voor zijladers, zoals De Dageraad die we zien afmeren op deze luchtfoto.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De gehele TESO-vloot is te zien op dit 'familieportret' uit 1964. Van links naar rechts zien we de veerboten Zeemeeuw, Voorwaarts, Koningin Wilhelmina, Marsdiep en De Dageraad.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Alle schepen van Texel's Eigen Stoomboot Onderneming zijn te zien op deze foto uit 1964.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De enkeldekker Marsdiep test de nieuwe fuik van 't Horntje. De brug is nog niet in gebruik voor verkeer, Rijkswaterstaat is nog bezig met de oplevering
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Altijd een spannend moment: past de nieuwe TESO-boot in de fuik? De Marsdiep ondervond geen probleem in de nieuwe fuik die in 1964 werd aangelegd in de veerhaven van 't Horntje op Texel.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De Marsdiep test de nieuwe fuik in 1964 en het past allemaal.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

In afwachting van het gereedkomen van de fuik ligt de Marsdiep afgemeerd aan de lange fuikwand van de fuik van 't Horntje. Links zien we een van de zijladingsdeuren van de Marsdiep die nooit in de praktijk zijn gebruikt.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De Dageraad ligt afgemeerd aan de veerstoep wanneer de nieuwe Marsdiep de fuik van 't Horntje verlaat en koers zet naar Den Helder.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De veerhaven van 't Horntje is in gebruik, TESO-veerboot De Dageraad meert af aan de nieuw aangelegde veerstoep.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De veerhaven van 't Horntje verving de oude aanlegplaats in de haven van Oudeschild waar TESO vanaf de oprichting gebruik van gemaakt had.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

In 1964 werd de veerhaven van 't Horntje uitgebreid met de fuik voor kopladingsschepen. Hier zien we de Marsdiep in de fuik liggen.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De Dokter Wagemaker (1934) ligt in een hoekje van de veerhaven van 't Horntje, een paar maanden later zou het schip vertrekken naar Rederij Doeksen. Aan de veerstoep ligt de dienstboot Koningin Wilhelmina.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

In 1963 wordt er hard gewerkt aan de bouw van een fuik voor kopladingsschepen in de veerhaven van 't Horntje. De veerboot Marsdiep is al grotendeels af, alleen de fuik ontbreekt nog.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

In 1961 worden de eerste countouren zichtbaar van de nieuwe TESO-veerhaven van 't Horntje op Texel.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De fuik op Texel nadert haar voltooiing nu de elementen met het remmingswerk zijn gemonteerd. Op de voorgrond zien we de veerstoep voor zijladingsveerboten.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De nieuwe veerhaven van Texel begint er in september 1961 steeds meer uit te zien als veerhaven.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Het is nog een grote bouwput rond 't Horntje, maar we zien al waar het veerplein komt te liggen en waar de veerstoep voor zijladingsveerboten gebouwd wordt.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Begin 1962 zijn zandzuigers nog druk bezig om de veerhaven uit te baggeren.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Op de bodem van de oevers van de veerhaven worden kraagstukken van 16x18 meter gelegd. Deze kraagstukken dienen voor de stabiliteit van de ondergrond.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Op deze foto zien we de Winzuiger Ynze aan het werk bij de nieuwe veerhaven van Texel. In de veerhaven zelf is Rijkswaterstaat bezig met het heien van de bodem voor de veerstoep.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De veerstoep krijgt al aardig vorm. Voor ieder getij komt er een rijbaan die aansluiting geeft op de veerboten. De tegenhanger van een veerstoep is een beweegbare brug om het getijverschil te overbruggen.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Het veerplein van 't Horntje in 1962. In de haven is Rijkswaterstaat nog druk bezig met afrondingswerkzaamheden.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De komst van de grote enkeldeksveerboot Marsdiep zorgde ook voor een hoop veranderingen in de infrastructuur op het veerplein.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De fuikwanden zijn bekleed met wrijfroosters. Wrijfroosters bestaan uit horizontale en verticale houten balken. De roosters zijn niet direct vastgezet aan de betonnen delen, maar met een soort rollers ertussen om mee te kunnen veren.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De fuikwanden liggen klaar voor montage. De wanden bestaan uit wrijfroosters azobé-balken (hardhout).

Op de dag van de eerste aankomst van de Dokter Wagemaker ligt de Molengat naast de lange fuikwand van 't Horntje. De fuikwand is nog niet vervangen door een drijvend exemplaar.
Foto: © Schulpengat.nl

De fuikwanden werden opgebouwd uit verschillende secties. In de fuik werd de secties gekoppeld, maar niet muurvast bevestigd aan de betonnen delen van de fuik. Bij een aanvaring kon het geheel meeveren.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

De heftorens en de nieuwe fuik van Texel in gebruik. De foto is gemaakt vanaf de enkeldekker Marsdiep.
Foto: © Beeldbank Rijkswaterstaat

Koningin Juliana is op bezoek en komt met haar eigen schip in de plaats van de Texelse veerboot Texelstroom.
Foto: Rob Mieremet / Anefo (CC-licentie)

Het staatshoofd van Nederland brengt in 1969 een bezoek aan Texel, op de achtergrond zien we de veerboot Texelstroom
Foto: Rob Mieremet / Anefo (CC-licentie)

Omdat de Molengat niet te zwaar mocht worden in verband met de stabiliteit was het bovenste autodek open. Met een beetje ongeluk kreeg je auto een (on)gezonde dosis zout.
Foto: © Schulpengat.nl

Helemaal onderaan zien we het fietsendek, daarboven het bovenste autodek en daar weer boven het promenadedek voor passagiers.
Foto: © Schulpengat.nl

Het TESO-logo op de schoorsteen van de Molengat.
Foto: © Schulpengat.nl

Het houten bord met gegevens over laadvermogen en eigenaarsschap is een lange TESO-traditie. Zo had bijvoorbeeld de Dokter Wagemaker uit 1934 al een soortgelijk informatiebord.
Foto: © Schulpengat.nl

Naast de fuik zien we de Molengat liggen, vanaf de nieuwe Dokter Wagemaker hebben we een goed uitzicht op Texel's eerste eigen dubbeldekker.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat afgemeerd naast de fuik van 't Horntje, gezien vanaf de Dokter Wagemaker.
Foto: Schulpengat.nl

Een klassiek TESO-plaatje met de gele Molengat en Schulpengat in de Texelse veerhaven.
Foto: © Schulpengat.nl

Het promenadedek ligt er verlaten bij. Vorig jaar nog konden Eilanders en toeristen genieten van de zon vanaf dit dek.
Foto: Schulpengat.nl

We zien op deze foto goed de nieuwe lange fuikwand van 't Horntje. Slechts de kop van de oude fuik is behouden gebleven, de rest is een nieuwe drijvende constructie geworden.
Foto: © Schulpengat.nl

Jarenlang waren de Schulpengat en de Dokter Wagemaker de enige twee TESO-veerboten.
Foto: Schulpengat.nl

Begin 2006 ligt de Molengat eenzaam naast de vernieuwde Texelse fuik. De dagen voor de veerboot zijn nog niet geteld, in 2007 is TESO zelfs even volledig aangewezen op de Molengat.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat ligt er eenzaam bij in de veerhaven van 't Horntje. De Texelstroom en de Dokter Wagemaker varen op het Marsdiep.
Foto: Schulpengat.nl

Tijdens de proefvaart met genodigden legt de Marsdiep eventjes aan bij de veerstoep van 't Horntje. Op 19 februari 1964 bezoekt de Marsdiep de veerhaven echt voor het eerst.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De Schulpengat is halverwege juni 2018 vanuit Den Helder teruggekeerd naar Texel. De dubbeldeksveerboot is afgemeerd naast de lange fuikwand.
Foto: Schulpengat.nl

Op 30 juni 2005 vaart de nieuwe TESO-ferry Dokter Wagemaker voor het eerst van de werf in Vlissingen naar Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

De Dokter Wagemaker komt op een vroege zondagochtend aan op Texel.
Foto: Schulpengat.nl

Alleen in de vroege ochtendzon kun je deze foto maken in de veerhaven van 't Horntje. We zien de Dokter Wagemaker op de eerste afvaart van de dag naar Den Helder.
Foto: Bourdon16 (CC BY-SA 3.0)

De rijdekdeur van het bovenste autodek van de TESO-boot Dokter Wagemaker.
Foto: © Schulpengat.nl

De Texelstroom verlaat Texel en stoomt op naar Den Helder.
Foto: Schulpengat.nl

De nieuwste TESO-aanwinst komt aan bij thuishaven Texel ('t Horntje). Niet voor de eerste keer, maar wel de eerste keer onder TESO-vlag. De fuiken zijn nog niet helemaal af.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Wat een schaalverschil! Links de Dokter Wagemaker en rechts de eerste TESO-dubbeldeksveerboot Molengat (1980).
Foto: © Schulpengat.nl

In vergelijking met de Dokter Wagemaker en de Schulpengat/Molengat heeft de Texelstroom (2015) een wat spitsere boeg.
Foto: Schulpengat.nl

Een fraaie TESO-lineup in de Texelse veerhaven, begin 2006.
Foto: © Schulpengat.nl

Nu de Schulpengat weer op Texel is, kunnen er weer mooie foto's gemaakt worden van TESO-combinaties.
Foto: Schulpengat.nl

Meestal heeft TESO twee boten in de vaart, maar als er net een nieuw schip in de vaart is, kun je foto's maken van drie TESO-veerboten tezamen.
Foto: © Schulpengat.nl

Een blik op 't Horntje, de veerhaven van Texel. De Molengat en Schulpengat liggen op reserve.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat heeft vooral met de Molengat en de Wagemaker gevaren, maar ook een enkele keer met de enkeldekker Marsdiep uit 1964. Hier zien we beide veerboten in 't Horntje.
Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat / Rob Jungcurt

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Vanuit de duinen bij 't Horntje zien we de TESO-boten liggen in de zon.
Foto: © Schulpengat.nl

Een close-up van de romp van de Schulpengat. Hier is goed te zien dat de dubbeldekker geen fender heeft, zoals bijvoorbeeld de PSD-boot Prins Johan Friso.
Foto: © Schulpengat.nl

Het onderste rijdek heeft aan beide kanten een flinke stalen deur, de Schulpengat heeft op het bovenste rijdek een minder zeewaardige deur met (roestige) lamellen.
Foto: © Schulpengat.nl

Het TESO-geel wordt nog eens goed beschenen door de zon op deze foto, een jaartje later krijgt de Schulpengat haar retrofit en verdwijnt het geel voorgoed.
Foto: © Schulpengat.nl

De TESO-dubbeldekker Schulpengat (1990) in de veerhaven van Texel ('t Horntje).
Foto: © Schulpengat.nl

Veerbootdrukte bij 't Horntje, maar liefst drie TESO-veerboten zien we op deze foto uit 2006.
Foto: © Schulpengat.nl

Zowel de Molengat als de Schulpengat liggen op rust op deze januaridag in 2006. De nieuwe Dokter Wagemaker verzorgt de dienst.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat in het laatste jaar van de gele kleurstelling.
Foto: © Schulpengat.nl

Een ansichtkaart uit de begintijd van de veerhaven 't Horntje.
Ansichtkaart, uitgave Langeveld & De Rooy

Deze ansichtkaart laat prachtig zien wat voor een drukke bedoeling de Texelse veerhaven was in de jaren 60.
Ansichtkaart, uitgave Langeveld & De Rooy

De TESO-vloot in 1964, of althans, een gedeelte van de vloot. Ster van de show is de koplader Marsdiep, rechts in beeld.
Ansichtkaart, uitgave Langeveld & De Rooy

De veerhaven van 't Horntje was een drukte van belang in 1964. Auto's rijden hier de nieuwe aanlegsteiger op voor de Marsdiep, rechts zien we de veerstoep voor zijladers.
Ansichtkaart, uitgave Langeveld & De Rooy