
Het autodek van de Molengat met tijdens deze afvaart zelfs drie auto's naast elkaar vooraan.
Foto: © J. Pater

Net zoals de Schulpengat en Molengat kon je op sommige Zeeuwse dubbeldeksveerboten voorop staan.
Foto: © PSDnet.nl

De PSD-dubbeldekker Prins Johan Friso (1997) afgemeerd aan de lange fuikwand van Vlissingen. De foto is gemaakt vanaf zusterschip Koningin Beatrix (1993).
Foto: © PSDnet.nl

De Dokter Wagemaker (2005) gezien vanaf het topdek van de Schulpengat (1990).
Foto: © J.P. Kamermans

Het uitzicht op de veerhaven van Texel vanuit het stuurhuis van de TESO-dubbeldekker Schulpengat.
Foto: © J.P. Kamermans

Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat kon in de vroege uurtjes van 1 november 2018 eindelijk schutten in de sluis van Terneuzen.
Foto: © Bas Schaatsenberg

Foto: © Schulpengat.nl

Foto: © Schulpengat.nl

Foto: © Schulpengat.nl

De salon van de TESO-veerboot Molengat, na de make-over van begin jaren 90. Toen kreeg de Molengat hetzelfde type interieur als de nieuwe dubbeldekker Schulpengat.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Het middendeel van de salon van de Molengat.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De salon van de Molengat met het buffet op de achtergrond.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De Molengat had zowel aan stuur- als aan bakboord één galerij, in tegenstelling tot de Schulpengat die er drie op een rij had.
Foto: © Jan Peter Kamermans

De Molengat kreeg in 1986 de beschikking over een aanlanding die ingericht was op dubbeldeksveerboten.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Op deze foto is goed te zien dat de Molengat de eerste jaren als enkeldeksveerboot gebruikt werd.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Een mooi tijdsbeeld uit de jaren 80 met passagiers op de TESO-enkeldekker Texelstroom.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Terwijl de Molengat dienstboot is zien we de enkeldekkers Marsdiep en Texelstroom in de veerhaven van 't Horntje.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Meestal was de Wagemaker in de vaart met de Schulpengat (1990), maar het kwam ook weleens voor dat de nieuwste TESO-boot met de Molengat (1980) in dienst was.
Foto: © Schulpengat.nl

De veerboten Dokter Wagemaker en Schulpengat hebben tussen 2005 en 2018 regelmatig samen gevaren.
Foto: © Schulpengat.nl

In mei 2017 mag de Schulpengat weer aan de bak, niet als dienstboot nu, wel als tweede schip. De Doker Wagemaker is weer terug van de werf.
Foto: © Schulpengat.nl

De Molengat ligt te wachten op een koper. Interesse is er vanuit Italië, waar ook de vijf voormalige Zeeuwse PSD-dubbeldekkers varen.
Foto: © Schulpengat.nl

Naast de vele passagiers wisten ook kraaien de Molengat te waarderen. Hier zien we een gevederd vriendje als verstekeling op het promenadedek.
Foto: © Schulpengat.nl

De nieuwe lange fuikwand van Texel is van een drijvend type. Nooit meer zal het geschuur en gepiep klinken van het berghout van de veerboot op de houten fuikwand.
Foto: © Schulpengat.nl

In de gele banken op de Molengat bevonden zich de zwemvesten. Naast de bank hangt een brandslang.
Foto: © Schulpengat.nl

Een reddingboei op de Molengat.
Foto: © Schulpengat.nl

In januari 2007 kwam de Molengat hier in aanvaring met de fuik van Den Helder. Een tijdlang kon alleen nog de Molengat varen, omdat de Dokter Wagemaker niet meer kon aanmeren vanwege de schade die de Molengat had veroorzaakt.
Foto: © Schulpengat.nl

Onderweg naar Texel werpen we nog een blik op Den Helder.
Foto: © Schulpengat.nl

Een stukje van 't Horntje gezien door het raam van de Molengat.
Foto: © Schulpengat.nl

Het interieur van de Molengat (1980) leek ergens wel op het interieur van de Zeeuwse dubbeldeksveerboot Prinses Juliana (1986). De schepen hadden dan ook dezelfde ontwerper.
Foto: © Schulpengat.nl

Het fietsendek van de veerboot Schulpengat van de TESO-bootdienst naar Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

Het hoofdrijdek (ook wel onderste autodek genoemd) van de Schulpengat.
Foto: © Schulpengat.nl

De rust van een mooie winterdag, alleen verstoord door het gedreun van de Schulpengat.
Foto: © Schulpengat.nl

Het fietsendek was het veruit het meest rustige dek van de Schulpengat. Veel toeristen wisten deze galerij niet te vinden en kwam en er dus ook nooit.
Foto: © Schulpengat.nl

De zijgangen op de Schulpengat (1990) zijn alleen geschikt voor personenauto's en bestelbusjes. Vrachtwagens nemen altijd plaats op het middendeel van het hoofdrijdek.
Foto: © Schulpengat.nl

Het hoofdrijdek van de Schulpengat meet ruim 1300 m2, waarvan ongeveer 900 m2 geschikt is voor vrachtwagens.
Foto: © Schulpengat.nl

Een vrachtwagenchauffeur rust even uit in zijn cabine terwijl de Molengat naar de overkant vaart. Het onderste autodek had iets meer ruimte dan het autodek van de enkeldekkers Marsdiep en Texelstroom.
Foto: © Schulpengat.nl

Het bovenste autorijdek van de Molengat was in gebruik sinds 1986. Het bovendek biedt 819 m² aan ruimte voor personenauto’s.
Foto: © Schulpengat.nl

De trappen op de Molengat waren van een stijle soort. Daar kwam veel kritiek op, zodat de Schulpengat tien jaar later uitgevoerd werd met minder stijle trappen.
Foto: © Schulpengat.nl

Het onderste autodek van de Molengat had 837 m² aan dekruimte, verdeeld over een hoofdrijdek en twee zijgangen. Hier zien we het hoofdrijdek.
Foto: © Schulpengat.nl

De Dokter Wagemaker gezien vanaf het fietsendek van de Schulpengat. Dit dek ligt op halve hoogte van het hoofdrijdek.
Foto: © Schulpengat.nl

Het topdek is al voor een groot deel gesloopt. In de salon staan bakken waar sloopafval van het schip getakeld kan worden.
Foto: Anoniem

Sloper Galloo is begonnen met de sloop van de salon. De stoelen zijn losgehaald, net zoals het isolatiemateriaal.
Foto: Anoniem

De sloop van de Schulpengat is in volle gang, hier zien we de situatie op het topdek.
Foto: Anoniem

Tijdens storm vaart de Schulpengat uiterst stabiel en rustig. Dat heeft onder andere te maken met de 'knikspant', de vorm van de romp die extra weerstand biedt tegen de deining.
Foto: © Schulpengat.nl

Paaltje pikken noemen we dat in vakjargon, af en toe een mooie golf incasseren.
Foto: © Schulpengat.nl

Genieten van de zon op de Schulpengat. Ruim 26 zomers zaten eilanders en toeristen gebakken op deze TESO-dubbeldekker.
Foto: David van der Mark (Licentie: CC BY-SA 2.0)

In tegenstelling tot de Molengat zat je op de Schulpengat achter glas op het voordek. Wel waren er veel meer zitplaatsen.
Foto: David van der Mark (Licentie: CC BY-SA 2.0)

Drie TESO-veerboten gevangen in één beeld. Van 2005 tot 2008 was het vaak mogelijk.
Foto: Stefan (Licentie: CC BY-NC-ND 2.0)

Op 28 mei 2019 kwamen de nieuwe veerboten voor Doeksen aan per zwareladingschip (float on/float off). Op de rede van Texel gingen de LNG-veerboten van Doeksen 'te water'.
Foto: © Bas Schaatsenberg

Twee bankjes van de Schulpengat op de veerboot De Vriendschap tussen Vlieland en Texel.
Foto: © Jan Peter Kamermans

Aangezien de Schulpengat voor de laatste keer in de vaart is, neemt de kapitein van het schip tijdens de overtocht een kijkje aan dek. Links hangt de werfplaat uit Heusden.
Foto: © Schulpengat.nl

Beide autodekken van de Schulpengat (1990) hebben zijgangen, hier zien we de zijgang van het hoofdrijdek van de veerboot.
Foto: © Schulpengat.nl

Foto: Theo van Haren Noman / Anefo (CC-licentie)

De spantnummers zijn op de Schulpengat in de scheepswand geklonken. Hier kijken we naar spant 90.
Foto: © Schulpengat.nl

Een kijkje naar de trap richting autodekken.
Foto: © Schulpengat.nl

Het promenadedek van de Molengat had ook voor en achterop plaats voor passagiers. Hier zien we nog een stukje open autodek.
Foto: © Schulpengat.nl

Omdat de Molengat niet te zwaar mocht worden in verband met de stabiliteit was het bovenste autodek open. Met een beetje ongeluk kreeg je auto een (on)gezonde dosis zout.
Foto: © Schulpengat.nl

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Naast de fuik zien we de Molengat liggen, vanaf de nieuwe Dokter Wagemaker hebben we een goed uitzicht op Texel's eerste eigen dubbeldekker.
Foto: © Schulpengat.nl

De Schulpengat afgemeerd naast de fuik van 't Horntje, gezien vanaf de Dokter Wagemaker.
Foto: Schulpengat.nl

Speciaal voor de proefvaart werden een vijftal kelners ingehuurd van de Hogere Hotelschool in Den Haag. Hier zien we de veerboot aan de kade liggen in Den Helder.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Tijdens de proefvaart met genodigden legt de Marsdiep eventjes aan bij de veerstoep van 't Horntje. Op 19 februari 1964 bezoekt de Marsdiep de veerhaven echt voor het eerst.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Tijdens de proefvaart voor genodigden zit de salon vol, hier luistert men in de salon naar een van de toespraken.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Op 30 juni 2005 vaart de nieuwe TESO-ferry Dokter Wagemaker voor het eerst van de werf in Vlissingen naar Texel.
Foto: © Schulpengat.nl

President-directeur van TESO C.J. de Lugt (links) nodigt zijn gasten uit voor een heildronk op de behouden vaart van de Marsdiep. Derde van links is Commissaris van de Koningin F.J. Kranenburg.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Zicht op het hoofdrijdek van de Dokter Wagemaker. Alleen op dit dek (niet in de zijgangen) kunnen vrachtwagens staan. Vrachtwagens kunnen ook niet plaatsnemen op het bovenste autodek en de zijgangen.
Foto: © Schulpengat.nl

Ook het topdek van de Dokter Wagemaker is uitgerust met een paar zonnepanelen, op de achtergrond zien we de Schulpengat liggen.
Foto: Schulpengat.nl

De rijdekdeur van het bovenste autodek van de TESO-boot Dokter Wagemaker.
Foto: © Schulpengat.nl

De nieuwste TESO-aanwinst komt aan bij thuishaven Texel ('t Horntje). Niet voor de eerste keer, maar wel de eerste keer onder TESO-vlag. De fuiken zijn nog niet helemaal af.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Wat een schaalverschil! Links de Dokter Wagemaker en rechts de eerste TESO-dubbeldeksveerboot Molengat (1980).
Foto: © Schulpengat.nl

De Marsdiep was een volwaardig zeescheepje inclusief kombuis (scheepskeuken) en benedendeks ook nog een aantal hutten voor de bemanning.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Een fraaie TESO-lineup in de Texelse veerhaven, begin 2006.
Foto: © Schulpengat.nl

Om alle proviant in op te slaan was de Marsdiep uitgerust met een ruime koelcel van maar liefst 19m3.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Meestal heeft TESO twee boten in de vaart, maar als er net een nieuw schip in de vaart is, kun je foto's maken van drie TESO-veerboten tezamen.
Foto: © Schulpengat.nl

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Een blik op 't Horntje, de veerhaven van Texel. De Molengat en Schulpengat liggen op reserve.
Foto: © Schulpengat.nl

Na de overdracht van de veerboot van de werf aan TESO hangt natuurlijk de rederijvlag in de top. Met de komst van de Marsdiep werd ook een nieuwe TESO-vlag in gebruik genomen.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

TESO-veerboten zijn traditioneel gezien ook uitgevoerd met een fietsendek, compleet gescheiden van de autodekken.
Foto: © Schulpengat.nl

Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Het onderste rijdek heet ook wel het hoofdrijdek. Bij de Dokter Wagemaker is dit autodek een stuk breder als bij de Schulpengat.
Foto: © Schulpengat.nl

Nadat de TESO-vlag vier in de top hangt, poseert men met de ZSM-vlag. ZSM staat voor Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij, de werf waar de Marsdiep gebouwd is.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Ook het bovenste autodek van de Dokter Wagemaker is uitgevoerd met zijgangen aan weerszijden van het hoofdgedeelte van het rijdek.
Foto: © Schulpengat.nl

Net als alle TESO-kopladers heeft de Dokter Wagemaker ook zijgangen op de autodekken. Hier zien we de zijgang op het onderste autodek.
Foto: © Schulpengat.nl

In tegenstelling tot de Schulpengat heeft de Dokter Wagemaker een erg ruim stuurhuis met veel grotere ramen.
Foto: © Schulpengat.nl

Kapitein tijdens de officiele proefvaart was K.L. Schagen, zijn broer P.J. Schagen was de stuurman.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Het promenadedek van de veerboot Dokter Wagemaker is ruim en heeft genoeg plaats voor uitwaaien en uitzicht over het Marsdiep.
Foto: © Schulpengat.nl

Kapitein K.L. Schagen en stuurman P.J. Schagen in het stuurhuis van de nieuwe Marsdiep.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Scheepswerf De Schelde in Vlissingen is hofleverancier van de Marine en jarenlang van de Zeeuwse veerdiensten. De Wagemaker is de eerste Texelse veerboot van deze werf.
Foto: © Schulpengat.nl

Het promenadedek van de veerboot Dokter Wagemaker is wat luxer uitgevoerd in vergelijking met de Molengat en Schulpengat.
Foto: © Schulpengat.nl

Deze foto toont het promenadedek midscheeps, met aan bakboord de kombuis en aan stuurboord de toiletgroepen.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Een nog nieuwe Wagemaker nadert de fuik van Den Helder op een mooie winterdag begin 2006.
Foto: © Schulpengat.nl

Hier zien we de bar in de rokerssalon van de Marsdiep.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Een van de twee hoofdsalons op de TESO-veerboot Marsdiep. Onder het rijdek was nog een andere salon gevestigd, speciaal bedoeld voor 'bootscholieren'.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

Iedere salon had 156 zitplaatsen, verdeeld over banken, enkele stoelen en een paar barkrukken.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De officiële overdracht door middel van het wisselen van vlag. De 17-jarige tweelingdochters Gerda en Anneke van TESO-directeur De Gorter mochten dit klusje uitvoeren.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)

De dochter van TESO-directeur De Gorter zien we hier de vlag wisselen, waarmee de veerboot Marsdiep officieel is overgedragen aan TESO.
Foto: Joop van Bilsen / Anefo (CC-licentie)