Scheepsbiografie Dokter Wagemaker (2005)
Op 17 december 2003 wordt bij scheepswerf Damen in Roemenië de kiel gelegd voor de Dokter Wagemaker. Na de stapelloop op 26 november 2004 gaat de Dokter Wagemaker in januari 2005 richting Vlissingen. De sleepboot Braveheart komt op met de bijzondere sleep aan in Vlissingen op 17 februari 2005.
Afmetingen
De hoofdafmetingen van de Dokter Wagemaker zijn 130,40 meter x 22,70 meter x 4,05 meter. Het schip is daarmee een stuk groter als de Schulpengat.
Capaciteit
Het schip heeft een capaciteit voor 300 vervoerseenheden en 1750 passagiers
Voortstuwing
De voortstuwing van de Dokter Wagemaker is diesel-elektrisch. De hoofdmotoren bestaan uit 4x Caterpillar 3608TA (11440 kW) en voortstuwing geschiedt door 4x Azimuth-thrusters.
Koninklijke Schelde Groep

Een Prins Johan Friso in TESO-kleuren is natuurlijk fictief, maar zo gek is het idee niet. Voorafgaand aan de bouw van de Dokter Wagemaker gaan er stemmen op om een Zeeuwse dubbeldeksveerboot te kopen. In 2003 werd namelijk de Westerscheldetunnel geopend, waardoor de Koningin Beatrix (1993) en de Prins Johan Friso (1997) te koop werden aangeboden. De schepen hebben net als de Wagemaker vier thrusters en zijn in vergelijking met de Schulpengat (1990) een stuk zuiniger. TESO kiest toch voor de nieuwbouw van een schip met grotere afmetingen.

Proefvaarten
Voortstuwing
Capaciteit
Het promenadedek van de veerboot Dokter Wagemaker is wat luxer uitgevoerd in vergelijking met de Molengat en Schulpengat.
Foto: © Schulpengat.nlZicht op het hoofdrijdek van de Dokter Wagemaker. Alleen op dit dek (niet in de zijgangen) kunnen vrachtwagens staan. Vrachtwagens kunnen ook niet plaatsnemen op het bovenste autodek en de zijgangen.
Foto: © Schulpengat.nlNet als alle TESO-kopladers heeft de Dokter Wagemaker ook zijgangen op de autodekken. Hier zien we de zijgang op het onderste autodek.
Foto: © Schulpengat.nlOok het bovenste autodek van de Dokter Wagemaker is uitgevoerd met zijgangen aan weerszijden van het hoofdgedeelte van het rijdek.
Foto: © Schulpengat.nlHet promenadedek van de veerboot Dokter Wagemaker is ruim en heeft genoeg plaats voor uitwaaien en uitzicht over het Marsdiep.
Foto: © Schulpengat.nlTESO-veerboten zijn traditioneel gezien ook uitgevoerd met een fietsendek, compleet gescheiden van de autodekken.
Foto: © Schulpengat.nl