TESO-stoomboot De Dageraad (1908)

Na de oprichting van Texel’s Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) kon er natuurlijk één zaak niet ontbreken: een eigen stoomboot. De Dageraad (1908) werd Texel’s eerste eigen schip en heeft nog tot 1934 voor TESO gevaren.

Zijaanzicht TESO-zijlader De Dageraad (1908)

De Dageraad was het eerste schip van de nieuw opgerichte TESO. Mevrouw G. Wagemaker-Keijser doopt op 27 mei 1908 de nieuwe veerboot De Dageraad, waarna het schip van de helling loopt in Haarlem. Het schip werd gebouwd op de werf Hubertina.

Afmetingen

De hoofdafmetingen van de De Dageraad (1908) zijn 33,70 meter x 6,42 meter x 2,60 meter.

Capaciteit

Het schip heeft een capaciteit voor 3 of 4 vervoerseenheden (na 1927) en 1000 passagiers

Voortstuwing

De Dageraad (1908) is uitgerust met een stoommachine van 373 PK.

TESO werd op 15 augustus 1907 opgericht en huurde in eerste instantie het schip Baron Rengers om de dienst tussen Den Helder en Oudeschild (Texel) uit te voeren. Iets later werd dit schip vervangen door de Minister Havelaar, die tot de komst van de De Dageraad de TESO-veerdienst naar Texel onderhield. Ondertussen wordt op 7 februari 1908 de kiel gelegd voor de eerste nieuwbouw van de maatschappij. Met de bouw van De Dageraad waren 74.000 gulden gemoeid.

Op 21 juli 1908 werd er voor het eerst proefgevaren, de officiële proeftocht en oplevering vonden plaats op 3 en 4 augustus 1908. Die laatste dag komt de De Dageraad voor het eerst aan op Texel. Op de 5e werd het schip voor het eerst in de vaart gebracht, waar enkele kinderziekten aan het licht kwamen.

Zo waren er problemen met de schroef en het roer van nieuwe stoomboot. De Dageraad ging hiervoor terug naar de werf in Haarlem en kon pas op 21 augustus 1908 weer worden ingezet. De problemen waren hiermee nog niet helemaal opgelost, want ook in de maanden er na werd er nog veel gesleuteld aan de schroef en het roer.

De Dageraad was uitgerust met een 2-cylinder verticale compound stoommachine die 325 IPK leverde. De ketel bestond uit een 1 vuurs Schotse vlampijpketel met een oppervlakte van 110 m2.

In 1926 krijgt de TESO-vloot uitbreiding met de Marsdiep (1926). Uiteindelijk in 1934 wordt De Dageraad vervangen door de Dokter Wagemaker (1934). De Dageraad werd op 30 mei 1934 opgelegd in Den Helder, de volgende dag kwam de nieuwe Wagemaker in de vaart. De verkoop op 6 december 1934 levert TESO 2.250 gulden op.

Alle foto’s van De Dageraad (1908)