Luchtbrug naar Texel

In de TESO-terugblik behandelen we een gek, grappig of gewoon interessant nieuwsbericht uit het verleden. Deze keer: Luchtbrug naar Texel. We lezen Het Parool, 22 januari 1963.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter

De winter van 1963 was een van de strengste winters ooit. Maandenlang was het bijzonder koud in Nederland waardoor rivieren en zeeën dichtvroren. Tussen Den Helder en Texel waren flinke ijsvelden te vinden met door de wind geschapen ijsmuren. De TESO-veerboten hadden de grootste moeite om de dienst te onderhouden door al het ijs. Soms kwam men vast te zitten in het ijs en door het afgaand tij kon dan het ijsveld inclusief veerboot richting de Noordzee afdrijven.

Het is 21 januari als TESO de dienst tijdelijk staakt en een vliegtuig huurt, lezen we in Het Parool. Met een DC-3 Dakota van Martin’s Air Charter wordt er gevlogen tussen Amsterdam en Texel. Eerder was er al een luchtbrug ingesteld naar Schiermonnikoog die werd uitgevoerd door de Koninklijke Luchtmacht. De Waddenzee tussen Vlieland, Terschelling en Harlingen was ook dichtgevroren, waardoor Doeksen uitweek naar Den Helder in de plaats van Harlingen. Toen ook de haven van Den Helder niet goed begaanbaar meer was, werd er door Doeksen zelfs gevaren vanuit IJmuiden.

Foto ter illustratie: Een DC-3 Dakota van Martin’s Air Charter op Schiphol.

Alle foto’s bekijken? Bezoek de fotopagina Den Helder.

Navigatie nieuws & achtergrond

Hieronder kunt u navigeren tussen de verschillende nieuwsberichten. U bent nu hier: